Kamrem ändå

Allt om husbilar.

Moderator: Tomi

Kamrem ändå

Inläggav Sundbo » tor 15 jul 2010, 18:59

Alltsedan man blev med kamrem för 5 år sedan har man känt en gnagande oro för att något plötsligt och kostsamt skulle hända. Det har ju skrivits en del och ett serviceföretag demonstrerar hur det kan bli.
I en annan tråd har jag skrivit om hur buden kan vara på garantier för en så viktig underhållsåtgärd.
Nu är remmen med hela satsen och vattenpumpen bytt. Bad att få se delarna och tog dom med mig hem.
Känner mig därefter faktiskt lugnad och har förtroende vad beträffar teknisk lösning och dimensionering.
Bytet gjordes vid 95% körsträcka av föreskrivet bytesintervall.
Slitet, nja! Måttligt och jämnt slitage med god marginal och utan överraskningar enligt mitt sätt att se det. Någon annan kanske har andra erfarenheter.
Kostnaden kan ju tyckas hög vilket i det här fallet beror på inbyggnaden och då blir ju tekniken ifrågasatt men ibland med fel argument, exempelvis dålig driftsäkerhet. Det skapade oro i mitt fall.
Vad jag inte förstår, och ej heller accepterar för den delen, är att de flesta serviceföretagen ( även de som riktar sig mot husbilskunder) lämnar garantier som bara svarar mot mindre än tiondel av föreskriven körsträcka och max 10% av föreskrivet tidsintervall. Då är de ängsliga för någonting eller bara kvar i ett mönster utan konsumentperspektiv.
Jag har också funderat över serviceintervallet men avråder absolut från att chansa. I mitt fall har driftförhållande antagligen varit gynnsamma med få start och stopp, mest långa körningar. Max 10 vinterkallstarter på fem år bör ju också vara gynnsamt med tanke höga belastningar som kan orsaka sprickbildning i kuggroten. Driftsättet för de flesta husbilar borde vara gynnsamt. Ställ detta mot att visa upp skräckexempel som man inte vet bakgrunden till!
Har bilder om någon är intresserad eller vill jämföra med egna byten.
Tänker inte så mycket på remmen numera.
Ha en bra sommar!
Sundbo

Re: Kamrem ändå

Inläggav Tommy Fj » tis 27 jul 2010, 19:55

Tack för ett intressant inlägg rörande kamremmen. Jag har själv en Fiat 2,3 JTD 2007 130 hk. Enligt instruktionsboken ska kamremmen bytas vart 4:e år eller vid 18000 mil. För min del gäller det första alternativet och då redan vid c:a 1300 mil. Jag kommer att byta den i höst vid ordinarie service eftersom bilen lämnade Fiatfabriken redan under 2006. I sådan här lägen gäller det att sätta på sig skygglapparna om man börjar räkna på vad en husbil kostar i förhållande till användadet.
Tommy Fj

Återgå till Husbilar